HR AWARD HRS4R
Národní ústav duševního zdraví se 27. 11. 2017 přihlásil k principům zakotveným v Evropské chartě pro výzkumné pracovníky a Kodexu chování pro přijímání výzkumných pracovníků.
NUDZ podal v rámci operačního programu Výzkum, vývoj a vzdělávání na MŠMT návrh projektu Rozvoj kapacit pro výzkum a vývoj v NUDZ. MŠMT návrh projektu schválilo.
Dne 23. 5. 2019 sdělila Evropská komise Národnímu ústavu duševního zdraví, že po splnění podmínek může NUDZ používat ocenění HR Excellence in Research (HR Award).
Cílem projektu je
-
získání certifikátu HR Award, který uděluje Evropská komise výzkumným institucím, které implementují personální strategii HRS4R (The Human Resources Strategy for Researchers) vycházející z principů Evropské charty výzkumných pracovníků a Kodexu chování pro přijímání výzkumných pracovníků, což je doporučení Evropské komise č. 2005/251/ES, které zavazuje výzkumné instituce vytvářet přátelské pracovní podmínky, profesní rozvoj a transparentní postupy přijímání výzkumných pracovníků
-
Strategické nastavení a rozvoj vnitřního hodnocení výzkumných pracovníků
-
Strategické nastavení a rozvoj mezinárodní spolupráce ve výzkumu a vývoji a internacionalizace
Přínos implementace HRS4R pro NUDZ a výzkumné pracovníky
-
Posílení pověsti NUDZ a zvýšení atraktivity NUDZ pro zahraniční i domácí instituce i výzkumné pracovníky
-
Zaručení otevřeného, transparentního a na zásluhách postaveného náboru (Open Transparent and Merit based – Recruitment – OTM-R) nových pracovníků
-
Zvýšení možnosti přístupu k evropským a tuzemským programům na podporu výzkumu (TAČR, HORIZON 2020 apod.)
-
Posílení rozvoje profesního růstu výzkumných pracovníků, vyšší podpora profesního vzdělávání
-
Ocenění zkušeností z mobilit ve veřejném i soukromém sektoru.
-
Rozvoj profesního růstu výzkumných pracovníků
Časový harmonogram projektu
Zahájení
Přihlášení se k principům Evropské charty a kodexu výzkumného pracovníka – 27. 11. 2017
Provedení rozdílové analýzy (Gap Analysis) vůči principům Charty a Kodexu – 1. 1. 2018 až 15. 10. 2018
Příprava akčního plánu (Action Plan) – 15. 10. 2018 až 26. 11. 2018
Odeslání analýzy a akčního plánu na Evropskou komisi a publikování těchto dokumentů na webu NUDZ – 27. 11. 2018
Implementace
Implementace akčního plánu – od prosince 2018
Interní zhodnocení akčního plánu a vytvoření revidovaného akčního plánu na dalších 36 měsíců – 24 měsíců po prvotním získání HR Award
Implementace akčního plánu zrevidovaného v rámci interního zhodnocení – od prosince 2020
Externí hodnocení provedené zástupci Evropské komise v NUDZ – 36 měsíců po interním zhodnocení
Výstupy projektu
Rozdílová analýza (Gap analysis)
Metodologie dotazníku a řízených rozhovorů
Strategie udržitelného rozvoje NUDZ pro období 2021–2024
Strategie pro rozvoj lidských zdrojů v NUDZ pro období 2021–2024
Strategie vnitřního hodnocení NUDZ pro období 2021–2024
Strategie mezinárodní spolupráce NUDZ pro období 2021–2024
NUDZ se zavazuje dodržovat politiku OTM-R a proto deklaroval svůj záměr plně implementovat všechny principy OTM-R a přijal dokument – Všeobecné zásady OTM-R v NUDZ
Základním dokumentem, který byl připraven a projednán celým projektovým managementem a schválen vedením NUDZ, je Etický kodex.
Složení projektového managementu
Pro řízení a provádění projektu podle pravidel projektového řízení vytvořilo vedení NUDZ před zahájením projektu speciální projektový management.
Dne 1. 1. 2022 vstoupila v platnost nová organizační struktura, jejíž změny se promítly do složení všech projektových platforem (tj. vedení ústavu, supervizní skupina, pracovní skupina a revizní skupina).
Vedení ústavu (Board of Directors)
• PhDr. Petr Winkler, Ph. D. – ředitel NUDZ
• MUDr. Tomáš Novák, Ph. D. – náměstek pro výzkum a vzdělávání
• Prof. MUDr. Pavel Mohr, Ph. D. – náměstek pro léčebnou péči
• Ing. Karla Komárková – ekonomicko-provozní náměstek
1) Supervizní skupina (SG) - SG působí jako řídící výbor. SG byla navržena vedením a jmenována ředitelem. SG se skládá z ředitele, náměstků ředitele, vedoucích výzkumných programů a nově i vedoucí center. Úkolem SG je dohlížet na provádění akčního plánu, zejména na sladění navrhovaných změn s celkovým strategickým zaměřením NUDZ.
Supervizní skupina (Supervising Group = steering committe)
• PhDr. Petr Winkler, Ph. D. – ředitel NUDZ
• Ing. Karla Komárková – Ekonomicko-provozní náměstek
• MUDr. Tomáš Novák, Ph. D. – náměstek pro výzkum a vzdělávání
• Prof. MUDr. Pavel Mohr, Ph. D. – náměstek pro léčebnou péči
• RNDr. Karel Valeš, Ph.D. – vedoucí VP preklinický
• MUDr. Martin Brunovský, Ph.D. – vedoucí VP klinický
• PhDr. Ladislav Csémy – vedoucí VP veřejné duševní zdraví
• PhDr. Jana Kopřivová, Ph.D. – vedoucí centra výzkumu spánku a chronobiologie
• MUDr. Tomáš Páleníček, Ph.D. – vedoucí centra výzkumu psychedelik
• MUDr. Filip Španiel, Ph.D. – vedoucí centra výzkumu prvních epizod SMI
• Mgr. et Mgr. Iveta Fajnerová, Ph.D. – vedoucí centra výzkumu VR v duševním zdraví a v neurovědách
• Mgr. Kateřina Klapilová, Ph.D. – vedoucí centra výzkumu sexuálního zdraví a prevence
• prof. MUDr. Jiří Horáček, Ph.D., FCMA – vedoucí centra výzkumu pokročilých studií mozku a vědomí
• MUDr. Antonín Šebela, Ph.D. – vedoucí centra výzkumu perinatálního duševního zdraví
2) Pracovní skupina (WG) se skládá ze dvou částí:
a) část klíčových administrativních pracovníků (klíčová pracovní skupina – core working group) + realizační tým (administrativní podpora)
b) část širšího implementačního týmu (implementační pracovní skupina – implementation WG) + revizní skupina
Úlohou klíčové pracovní skupiny je připravit základní návrh každého interního dokumentu, který explicitně naplňuje zásady Kodexu a Listiny. Implementační pracovní skupina zajišťuje přítomnost výzkumníků R1 až R4 při přípravě změn v implementaci HR projektu a zároveň zahrnuje zástupce výzkumné obce, kteří budou těmito změnami primárně ovlivněni.
Ad a) Klíčová pracovní skupina (Core Working Group):
- prof. MUDr. Cyril Höschl, DrSc., FRCPsych. – Garant HR grantu
- Ing. Šárka Vyšínová – Projektová manažerka
- Mgr. Eva Hrdličková – Manažerka HR
- Ing. Veronika Nováková – Specialistka pro hodnocení/Projektová administrátorka
- Ing. Hana Bachárová – Koordinátorka klíčové aktivity KA02/Specialistka pro normotvorbu
- Karolína Dominguez – Koordinátorka Kanceláře mezinárodní spolupráce
- Ing. Hana Kolisková – Koordinátorka IGS/Specialistka pro gender politiku
Realizační tým – (administrativní podpora) – 5 pracovníků HR projektu poskytuje administrativní podporu aktivitám WG, SG a RG a koordinují tvorbu materiálů v rámci výzkumných programů. Poskytují zpětnou vazbu tvůrčím členům WG.
- Martina Pikalová – HR generalistka
- Ing. Jana Válková – Finanční manažerka
- Vladislava Müllerová, DiS. – Specialistka pro vzdělávání
- Petra Straková – Koordinátorka zapojení Výzkumného programu 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 / Administrátorka pro VP 1
- Hana Zavoralová – Administrátorka pro VP 2, 3, 4, 5, 6, 7
Ad b) Revizní skupina (revision group – RG) – slouží jako poradní skupina pro posouzení změn/dokumentů před tím, než budou následně zpracované dokumenty předloženy Supervizní skupině prostřednictvím pracovní skupiny. Zároveň slouží jako „zdroj“ primárních myšlenek pro změny v implementaci HR grantu a také jako „zdroj“ pro nábor dalších členů do širší pracovní skupiny. RG je nedílnou součástí celého procesu implementace HRS4R a může být chápána jako širší pracovní skupina. RG se skládá z výzkumníků R1 až R4 a zástupců zdravotnického personálu (nepostradatelná součást personálu v NUDZ). RG má 39 členů – 14 výzkumníků R1, 6 výzkumníků R2, 13 výzkumníků R3, 1 výzkumníka R4, 3 odborné pracovníky a 2 členy zdravotnického personálu.
Revizní-implementační pracovní skupina (Implementation Working Group)
|
Jméno |
Kategorie R |
1 |
Bakštein Eduard |
R3 |
2 |
Bečev Ondřej |
R1 |
3 |
Čermáková Pavla |
R3 |
4 |
Danda Hynek |
R1 |
5 |
Doležalová Pavla |
R3 |
6 |
Dvořáková Zuzana |
R1 |
7 |
Fajnerová Iveta |
R3 |
8 |
Fürstová Petra |
R1 |
9 |
Grygarová Dominika |
R1 |
10 |
Havlíček Jan |
R3 |
11 |
Heissler Radek |
koordinátor/VP |
12 |
Hejzlar Martin |
R1+D |
13 |
Hlinka Jaroslav |
R3 |
14 |
Jonáš Juraj |
R1 |
15 |
Kletečková Lenka |
R2 |
16 |
Knop Vít |
R1+D |
17 |
Kondrátová Lucie |
R1 |
18 |
Kopeček Miloslav |
R3+D |
19 |
Korábečný Jan |
R3 |
20 |
Kozáková Eva |
R1 |
21 |
Krupčík Ondřej |
specialista/evaluátor |
22 |
Kútna Viera |
R2 |
23 |
Maršíková Eliška |
všeobecná sestra |
24 |
Mladá Karolína |
R1 |
25 |
Mravčík Viktor |
R3 |
26 |
Nekovářová Tereza |
R3 |
27 |
Olejníková Lucie |
R2 |
28 |
Orlíková Barbora |
R3 |
29 |
Piorecký Marek |
R2 |
30 |
Pitoňák Michal |
R3 |
31 |
Sedláčková Kristýna |
R1 |
32 |
Štrobl Jan |
R1 |
33 |
Šuláková Anna |
R2 |
34 |
Třebický Vít |
R3 |
35 |
Tylš Filip |
R2+D |
36 |
Ungrmanová Martina |
vrchní sestra |
37 |
Veselský Michal |
statistik |
38 |
Viktorin Vojtěch |
R1 |
39 |
Winkler Petr |
R4 |